A propos de l'EEC
Dialogue Interreligieux
Chrétiens et musulmans main dans la main au Cameroun
Démonstration a été donnée au cours du 54è Synode Général de l’EEC tenu du 1er au 7 mars à Foumbot. Après des séances de travail en commun, Pasteurs et Imams, dignes représentants de ces deux clivages religieux, ont posé les jalons d’une cohabitation pacifique, d’une complémentarité sociale et d’un dialogue convivial.


« Se rencontrer, vivre et agir ensemble ». Cette devise du Dialogue Interreligieux (DIR), notamment islamo chrétien, traduit à lui seul l’objectif ou mieux la vision de ce programme qui se veut être un pont dans le partenariat entre chrétiens et musulmans, ceci dans le but de cultiver la tolérance et la paix. En effet, il est question de se rencontrer pour mieux se connaître. Rencontrer des hommes et des femmes différents de nous dont les habitudes bien que différentes sont pourtant riches en valeurs. Vivre ensemble les moments heureux et malheureux. Agir pour le développement commun parce que l’union fait la force.
L’actualité dans les médias nous abreuve ces derniers temps des violences survenues ça et là entre chrétiens et musulmans dans de nombreux pays. Au regard de cette violence, la Bible nous interpelle et nous exhorte plus que jamais à aimer le prochain. Mais en fait qui est mon prochain ? Est-ce celui, celle  qui est chrétien (ne) comme moi ? Le prochain n’est nul autre que celui ou celle qui est différent(e) de moi, qui ne pense pas comme moi et qui pourtant est créature de Dieu, un être humain que je dois aimer et respecter.
Le DIR est un programme initié par l’EEC depuis quelques années pour inciter les chrétiens vivant dans les zones musulmanes comme le Noun, le Grand nord en occurrence à aller vers l’autre pour mieux le connaître  et ainsi mieux vivre ensemble. Ce projet voudrait travailler pour Jésus-Christ, pour l’épanouissement, la coexistence pacifique entre les deux communautés de foi.
La Mission Evangélique Unie (MEU), communion de 34 Eglises dans le monde reparties dans trois continents dans sa mission première  qu’est l’évangélisation, soutient financièrement ce programme. En effet, elle est très satisfaite déjà de l’impact de celui- ci sur les populations locales et souhaite que cela aille de l’avant.
Depuis plus de trois ans, le DIR se déploie également avec l’appui financier des efforts locaux dans quatre régions synodales à savoir : le Noun Sud, le Noun nord & Mayo Banyo, le Grand Nord et l’Est. Dans le Noun nord et Mayo Banyo, le Sultan Ibrahim Mbombo Njoya, roi des bamoums est très impliqué dans ce programme. C’est ainsi qu’il a octroyé un terrain pour la construction d’un centre islamo chrétien à Foumban. Un exemple que veulent suivre les autres régions synodales impliquées dans ce programme.
Si jadis cette cohabitation entre les deux communautés de foi fut marquée par des exclusions, des relations conflictuelles, de cloisonnement des communautés humaines enfermées dans l’intégrisme, de la conversion forcée par le mariage, des sermons violents et provocateurs, de la fragilisation de la minorité par une précarité économique et des commentaires tendancieux ; fort heureusement aujourd’hui, cette ère est bel et bien révolue.
L’EEC en tant qu’Eglise en mission, ouverte au dialogue à travers le DIR a mis sur pied  des comités locaux mixtes pour consolider la paix et la coexistence harmonieuse au sein des populations.
En outre, la vocation de ces comités est de développer le dialogue dans les familles, multiplier des contacts et échanges individuels entre chrétiens & musulmans et entreprendre  des visites de solidarité dans le sens de la diaconie pour la promotion  du respect de la vie humaine et de l’amour du prochain. Généralement, ils rendent visite aux malades et prisonniers pendant les fêtes religieuses (Fête du mouton et Noël).


« Se savoir différent, mais se vouloir complémentaire »
De la cohabitation pacifique  séculaire entre chrétiens et musulmans dans le Noun, le peuple tout comme au premier chef, son leader spirituel qu’est le Sultan à travers sa présence régulière dans toutes les cérémonies d’Eglise voudrait « vivre son unité originelle, se rencontrer, agir ensemble pour lutter contre la pauvreté, la corruption, la pandémie du Sida, la criminalité, le sous développement socio culturel et économique tout en gardant sa pluralité religieuse ».
Dans ce monde en proie à l’intégrisme et au fanatisme religieux avec la polémique soulevée par la question des minarets, le port du voile (burqa), de la laïcité, du terrorisme en Europe et ailleurs, le cas du Noun et du Cameroun  est assez typique et fort intéressant voire édifiant car aussi longtemps que l’on puisse se souvenir, aucune famille là bas n’est exclusivement chrétienne ou exclusivement musulmane. C’est pourquoi la recherche du site pour la construction d’un lieu de rencontre NEUTRE constitue  déjà en soi l’impact visible de ce dialogue et représente également un exemple de cette tolérance.
Le DIR a eu un écho favorable auprès du Sultan Ibrahim Mbombo Njoya qui lors du culte d’ouverture du 54è Synode général de l’EEC à Foumbot dans la Région Synodale du  Noun Sud a déclaré avec fierté que « face aux relations entre les principaux courants religieux empreintes d’intolérance et d’incompréhensions, il faisait du dialogue interreligieux notamment islamo chrétien son cheval de bataille et fera tout pour préserver cette diversité religieuse qui constitue en fait l’identité du Noun ».
En réponse du berger à la bergère, il a souhaité que le pasteur Sadrack Djiokou soit l’ambassadeur et le porte parole des actions menées par les bamoums dans ce sens. Si le cas du Noun est extraordinaire, celui de la partie septentrionale du pays est encore plus difficile en ce sens que  c’est une zone où règne un islam fermé.
La stratégie à adopter dans ce cas de figure demande assez de temps, de patience et d’endurance. Pour contourner ces difficultés, il faut cibler  les tribus influentes dans chaque ville (Arabes, Foulbés, Kotoko et Haoussa) et faire valoir le dialogue en créant un comité mixte ; organiser des journées de diaconie pour venir en aide aux personnes déshéritées.
Il est tout de même déplorable que beaucoup dans cette région fassent montre de très peu d’engouement dans ce programme pourtant salutaire pour la sauvegarde de la paix  et pour la promotion du développement durable. « Malgré cette méfiance du départ, le DIR doit insister patiemment dans un programme continu » affirme le Coordinateur national, M. Josué Charré.
La région de l’Est pour sa part, bien que dernière à adhérer à ce programme a fait preuve d’un grand dynamisme. Cependant, seules les communautés bamoun vivant à Bertoua ont  accepté favorablement ce programme. Les autres communautés de foi (Foulbés, Baya et Haoussa) ayant affichées quelques réserves. Ainsi, pour les approcher, cela requiert beaucoup de tact et de délicatesse dans le dialogue. En fait, il faut éviter de discuter sur les dogmes religieux, (prosélytisme) et les associer au mieux en créant  des comités mixtes et en s’investissant dans la diaconie.
Rappelons que ce projet, initié par le feu Rev.Dr Joseph Mfochivé, a fait l’objet d’une attention particulière de la part du  Pasteur Isaac Batomé Henga, Président de l’EEC. En fait, pour ce dernier, le DIR se présente comme « une nécessité vitale pour une communauté comme la nôtre, ouverte sur autrui et engagée à vivre et agir ensemble pour rechercher les solutions aux problèmes qui minent notre société ».
Reste à ouvrir un partenariat entre ce programme au Cameroun et des initiatives prises ici en Afrique comme ailleurs en Asie ou en Europe. Cet exemple unique en son genre devrait avoir un impact sous d’autres cieux. Ce qui  permettrait véritablement aux personnes bien que différentes de vivre dans la paix et l’unité ; car le bénéfice d’une telle initiative est aussi et surtout de se faire connaître afin de déboucher sur des échanges porteurs d’espoir.
Puissions nous apprendre de ces paroles saisissantes de Hans Hung pour qui « il ne peut avoir de paix parmi les hommes, sans paix entre les religions. Il n’y a pas non plus de paix entre les religions sans dialogue. Il ne peut avoir de dialogue entre les religions sans véritable connaissance les uns des autres ».

Esther FOTSO
 
Dialogue Interreligieux
Chrétiens et musulmans main dans la main au Cameroun
Démonstration a été donnée au cours du 54è Synode Général de l’EEC tenu du 1er au 7 mars à Foumbot. Après des séances de travail en commun, Pasteurs et Imams.... Lire.
 
United Evangelical Mission
Mission in big cities

Sharing God’s love for people and sharing it with people. This is our aim in the mission field at the Evangelical Church of Cameroon.
John chapter 3 verse16 which represents the credo of the mission all over the world is more than that for us because the great commission is a particular mission given by God to every real Christian.
UEM (United Evangelical Mission) through the United Mission Team (UMT) gives us the opportunity of sharing & fellowship with people of different cultures, races and backgrounds. Mission in practice with a holistic task. Bearing witness in word & deed, to God’s love and care for humanity. A mosaic of diverse tasks with one aim: empower and fortify people thereby enabling them to hear God’s call and face up the challenges in their lives.
It’s really a challenge for us, despite our differences to feel one in the mission as all members of one body, the body of Jesus -Christ, the church.
Hong Kong, Douala & Düsseldorf are big cities where we have to reflect on evangelism. How to attract youth to church today? How to preach the gospel in an urban area, a secularized society in our modern European society like in Germany? How to help to build up the faith of people so as they don’t only be churchgoers but new born Christians?
How to deal with very busy people in a very busy city like Hong Kong? How to cope or to fellowship with people of different religions peacefully (like in Cameroon, with 70% Christians and 30% of Muslims)? How to overcome the silent war between Christians and idols worshippers?
How to live as Christian in a Buddhist & conservative society like Hong Kong (where we have only 10% of Christians) and where the idolatry represents a real challenge for the mission like in Africa also?
Preaching otherwise…

To provide high quality holistic service to people of different life stages, so that their spiritual, emotional, intellectual and physical needs are satisfied and fully developed. This vision of the Chinese Rhenish Church (CRC) is also the one which inspired Evangelical Church of Cameroon (ECC).
In fourteen days, we lived together, sharing, exchanging & fellowshipping through visits, prayers, sermons, meeting new people and a new & different culture (eating with shop stick, drinking tea…)
It was quite interesting to know more about CRC history, vision, mission and implication in the society as church involved in the sustainable development of Hong Kong’s population.
The CRC has put in place an Activity Centre where people, Christians or not, can attend to some activities (painting, music, karate, and dance, teachings on family & society crucial issue like youth & drugs addiction, etc). These activities are made to instruct them and cultivate them while evangelising them somehow. In the future, they intend to change it to a family centre so as to help people to build a closer and stronger relationship with family members; by giving them more professional teachings.
Frequently, they can also use some events like Chinese New Year, Christmas and Easter to organize some evangelistic workshops.
Whether in Cameroon, China or Germany, we remarked that youth is very interested in arts, music and sports. So by using them, we can attract many people to church.  While discussing with members of Agape fellowship or students of Alliance Bible seminary, we realized that these means and even new technologies of communication are main means we can use today to touch more young people.
Youth caring
I found very nice for the government to joint the church in building a big centre for youth like Breakthrough Youth Centre; in order to fulfil their dreams and help them to construct a positive outlook on life.
This kind of organization founded on the Christian faith, is dedicated to serve young people of Hong Kong, considered as the future of the nation. This could inspire other churches and countries.
It’s a challenge to serve youths because they have with the actual social context, more attractive things outside.
Elderly centre
Very often elderly persons are not well integrated in our society, it was so good for us to see how church could help government to take care of old people through neighbourhood elderly centre. We don’t have such centres in my country and it is possible for the church to reflect about how to provide expanded functions and appropriate services for elders and their carers, so as to enable them to continue living in the community.
It was so impressive to see how the church encourages the outreach projects in Sai Paw wan, Cambodia, Sri Lanka and Indonesia
Gospel contextualized…
Concerning the contextualization of evangelism or the mission, it was so impressive to see at the institute of Sino Christian studies, a Christian chapel built like a Buddhist temple. It was so meaningful for me as African because of that aim of promoting Christianity through Chinese culture. To know I can be fully Christian and also a good Christian by preserving my culture & language, things which made me unique before God.

From the right to the left : Esther, Iris and Barbara
This institute promotes the contextualization of Christian theology in Chinese culture and further dialogue with other cultures.

About the dialogue with other religions, we discussed with Rev.Joas Kahesi, a Tanzanian pastor, lecturer of Christian Muslim relations at the Lutheran theological seminary. He talked on the need of being careful, very sensitive on this approach while evangelising Muslim people, the need of listening most and preaching with our Christian testimonies.
As Christian, our behaviour can evangelise most, being the light of the world and the salt of the earth.
This was so concrete. Mrs Anneliese Hahn Wong, programme coordinator of foreign Domestic workers, explained to us her mission towards Indonesian women who are mostly domestic workers for Hong Kong people. Dealing with people of different religions who are living in a certain financial precarity, the best mean of preaching them the gospel & the love of Jesus is to listen to them and help them through fellowship & friendship building programmes, to give them basic computer skills, money management skills, counselling & advices, HIV prevention knowledge, women’s health care & English courses to enable them to overcome their poverty and difficulties. I was particularly touched by the ministry because in ECC, the women department has the same vision with similar programmes. But this can also inspire my church to put in place perhaps with the help of UEM, a project to take care of migrant workers in Cameroon and refugees.
In the same light, I was very interested to know more about Amity Foundation which has as leitmotiv the fight against poverty in mainland China. I wonder why that great NGO founded by a Chinese Christian can not extend its work to Africa where we also have great challenges in the development field. That’s why we wish more cooperation & partnership between churches in Africa & Asia because we noticed that there is more cooperation between Africa –Europe or Asia –Europe.
Evangelism by entertainment or Noah’s ark
Noah’s ark is a tourist attraction in Hong Kong .Its central theme of love, life, family and the earth and positive values make it a wonderful destination for family tour. This attraction park is also an evangelism park. In a typical society like Hong Kong, this is a fantastic and subtle way of evangelism through the movie on Noah‘s story and the exhortation to be like Noah who because of his character was chosen by God.
Using music to evangelise
Faith, famous musician artist, a model for the young generation. This young girl, who yesterday was singing worldly, today, is a new born Christian. Now she sings for the glory of God. She is well known and this has a great impact on the youth.
In addition to this, the project of a church café, managed by Barbara Steinheuer of Evangelical Church of Rhineland in Düsseldorf is another brilliant way of getting people interested in the church in this our secularized society.
I was impressed by the concept of the prayer wall like in Düsseldorf or the prayer room or garden in CRC, for we don’t have such in ECC however it can help to improve in our spiritual & prayer life.
We were very fortified in our faith by the testimony of Roy, a Cameroonian, student at the Lutheran theological seminary, married to a Hong Kong girl, well integrated in that society with a Chinese name. He told us how through his behaviour today, fortunately his family in-law is becoming more and more Christian.
By living together, knowing more about each other culture, family, churches and activities has made us to feel like a family.
It was so joyful and warm and to feel the fellowship while singing the song “Thank you, thank you Jesus” in Cantonese, German, French and English. We can say that living together and learning more about the mission was a winning challenge, really we are ONE in Jesus.




 
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Mission in big cities
Sharing God’s love for people and sharing it with people. This is our aim in the mission field at the Evangelical Church of Cameroon.John chapter 3 verse16 which represents
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Le 54è Synode Général rend sa déclaration
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